Preview

Journal of Law and Administration

Advanced search

THE RUSSIAN LAW ON LOBBYING: THE FIRST STEPS TO LEGAL REGULATION OF LOBBYING ACTIVITIES IN THE RUSSIAN FEDERATION

Abstract

Introduction: this article discusses the features of lobbying in the Russian Federation; it contains the analysis of the attempts to regulate lobbying activities. The paper gives detailed overview of the laws governing the lobbying procedures and its forms as well as the historical development of lobbying activities. Materials and methods: the following materials were used for the analysis: laws and regulations of the Russian Federation, draft laws as well as works of Russian constitutional law experts and researchers relating to lobbying activities in Russia. The author applied general scientific methods (analysis, comparison, deduction and others). Results: the author concludes that it is reasonable to apply the combined method oflegal regulation of lobbying in the Russian Federation and to ensure publicity of lobbying activities. The suggested method contemplates granting wide range of rights to the lobbyists in order to allow them to cooperate directly with the state representatives. At the same time, the lobbying activities should be placed under state control through the imposition of strict sanctions for shadow lobbying operations as well as for the failure to disclose information required by law. Rights and duties of lobbyists set out in law should ensure immediate access of the lobbyists to the state authorities.Discussion and conclusions: The author analyzes the methods of legal regulation of lobbying activities in Russia, outlines the history of such regulation and makes an overview of previous draft laws, identifies problems arisingin this regard, identifies possible solutions to these problems. The author pays specific attention to the development of the optimal model of the legal regulation of lobbying in Russia taking into account the specifics of Russian lobbying activities and peculiarities of the country’s historical development. The author suggests that this model needs to be set out in a law on lobbying activities in Russia.

About the Author

S. Surovtсev
MGIMO UNIVERSITY UNDER THE MFA OF RUSSIA
Russian Federation


References

1. Ведомости Съезда народных депутатов Российской Федерации и Верховного Совета Российской Федерации. 1993. № 6.

2. Инструктивное письмо Министерства экономики Российской Федерации от 16 мая 1995 г. № ИМ-479/023-23 «Об организационно-методических материалах для формирования предложений к государственной стратегии в области обеспечения экономической безопасности Российской Федерации».

3. Исаков В.В. Конституционно-правовые основы лоббизма в Российской Федерации: дисс. канд. юрид. наук. СПб., 2004.

4. Конституция Российской Федерации (принята всенародным голосованием 12.12.1993, в редакции от 21.07.2014) // Собрание законодательства Российской Федерации, 04.08.2014, № 31.

5. Малько А.В. Лоббизм и право // Изв. вузов. Правоведение. № 2. 1995.

6. Механизм регулирования лоббистской деятельности в современной России (материалы «круглого стола»)// Государство и право. 1998. № 1.

7. Лапаева В.В. О концепции проекта федерального закона «О регулировании лоббистской деятельности в федеральных органах государственной власти» // Законодательство и экономика. 1999. вып. 7/8.

8. Лепехин В.А. Лоббизм. М., 1995.

9. Лепехин В.А. От какого наследства не надо отказываться // Власть 1993. № 2; № 3.

10. Любимов А.П. лоббизм как конституционно-правовой институт. М., 1998.

11. Нещадин А. и др. Лоббизм в России: этапы большого пути // Социс. 1996. № 3-4.

12. «О правотворчестве и нормативных правовых актах Иркутской области» (утв. Решением Малого Совета Иркутского областного Совета народных депутатов от 12 декабря 1992 г. № 14/6 - МС) // ведомости Иркутского областного Совета народных депутатов 1993. № 2.

13. Павлов В.Г. Инициативный законопроект о лоббизме // Государство и право. 1998. № 12.

14. Постановление Государственной Думы Федерального Собрания Российской Федерации от 20 марта 1998 г. № 2317-н ГД «Об обращении Государственной Думы Федерального Собрания Российской Федерации к Президенту Российской Федерации, в Совет Федерации Федерального Собрания Российской Федерации, Правительство Российской Федерации о первоочередных мерах по выводу России из кризиса и обеспечению социально-экономического развития страны // Собрание законодательства Российской Федерации. 1998. № 14.

15. Постановление Правительства Российской Федерации от 10 марта 1999 года № 270 «О федеральной целевой программе по усилению борьбы с преступностью на 1999-2000 годы» (с изменениями на 9 февраля 2000 года) // Собрание законодательства Российской Федерации. 1999. № 12.

16. Проблемы правового регулирования лоббистской деятельности в федеральных органах государственной власти // Думский вестник. М., 1995. № 5.

17. Проект федерального закона «О регулировании лоббистской деятельности в федеральных органах государственной власти» // Государство и право. 1998. № 1.

18. Распоряжение Федерального управления по делам о несостоятельности (банкротстве) от 5 декабря 1994 г. № 98-р «Об утверждении типовой формы плана финансового оздоровления (бизнес-плана), порядка его согласования и методических рекомендациях по разработке планов финансового оздоровления».

19. Сиротенко С.П. нормативно-правовое регулирование лоббизма: российский и зарубежный опыт: дисс. канд. юрид.наук. СПб., 2010.

20. Скорпин В. Лоббизм в России: проблемы законодательного регулирования // Бизнес и политика. 1995. № 3(4).

21. Хоренко н. Российский лоббизм: саморегуляция или государственный контроль? // Бизнес и политика. №5. 1996.

22. Шпигель Л.Т. Технологии лоббирования. М., 2009.


Review

For citations:


Surovtсev S. THE RUSSIAN LAW ON LOBBYING: THE FIRST STEPS TO LEGAL REGULATION OF LOBBYING ACTIVITIES IN THE RUSSIAN FEDERATION. Journal of Law and Administration. 2016;(3):55-62. (In Russ.)

Views: 1091


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-8420 (Print)
ISSN 2587-5736 (Online)